Morgonlistan

Nya veckan har rullat på snabbt i och med vappen och lång ledighet. Igår va en lite ovanligt tung dag, va helt slut till och med då jag skulle gå och sova. Det trots att jag inte gjorde nånting på hela dagen. Så kan det gå och det är väl straffet man får ta efter en superrolig kväll. Ska berätta lite mer nån dag då jag orkar. Idag började jag dagen med att försova mig och vaknade 5 minuter innan jag skulle gå. Så det var bara att kasta sig upp och hastigt bli klar. I skolan blev det tentläsning och sen for jag o martina till gymmet. Va inte alls taggad men OJ så skönt efter ett benpass. Kvällen har sen spenderats hemma med lite filmmaraton. Inte lika tung dag idag, men känner mig rätt trött. Imorn väntar ytterligare en tent så nu ska jag ta o sova. Avslutar denna kväll med en morgonlista som jag hittade ^^


 

När går du upp? 
Beror på! Under skolveckorna brukar dagen börja på biblioteket eller i skolan vid 9 och då går jag oftast upp ca 7.30. Jobbar jag morgonskift eller har praktik så går ja upp senast 5.45. När jag har lediga dagar eller sovmorgon så brukar ja vakna runt 8 men ligga kvar i sängen till 9-10 om ja inte har några planer. 

Vad är det första du gör varje morgon? 
Sätter in linser. 

Hur lång tid spenderar du i badrummet varje morgon?
Hmm ingen aning om exakt tid, men inte speciellt länge. Gå på toaletten, sätta in linser, borsta tänder, fixa håret snabbt, smörja ansiktet och ibland lite smink. 10-15 minuter kanske? 

Hur ser en perfekt morgon ut? 
Allra bästa morgonen brukar jag få om jag har planer under dagen men ändå har sovmorgon. Om jag ska iväg vid 10 så kan jag gå upp 8 och ha gott om tid på mig. Känna mig utvilad och sedan få äta frukost i lugn o ro. Sätta på tv4 nyhetsmorgon eller nån skön serie. Äta yoghurt med bär eller en god smoothiebowl. Gärna ett rågbröd med avokado och flingsalt på också! Är jag hemma hos nån som har en dagstidning i pappersform så läser jag gärna den. Är det sommar så tycker jag om att äta frukost i solen. Finns många perfekta mornar! 

Är frukost viktigt?
Ja, absolut!! 

Vad äter du till frukost?
Går i perioder. Under vinterhalvåret havregrynsgröt med äpple & lingon eller med banan & blåbär. Under sommarhalvåret brukar det bli turkisk/grekisk yoghurt med bär och kanske en macka. Oftast rågbröd eller glutenfritt bröd med ost och grönsaker. 

En drömfrukost att prova: 
Detta rågbrödet med avokado, ägg, räkor, groddar och citronmajonäs ser underbart ut! Måste prova nån gång när jag är ledig :) Receptet hittar du HÄR

Är du morgontrött?
Oftast inte! Men i perioder eller med tråkigt väder ute så kan det vara lite tyngre att stiga upp. Försover mig gör jag sällan, men det lyckades jag ju med imorse. Så ibland är jag visst morgontrött ändå haha. 

Vad har du för alarm?
Ehhh... Ett pulserande ljud som tonmässigt går upp och ner i liksom vågor haha. Ett metalliskt synt-aktigt ljud. Länge tänkt byta men det har inte blivit av. 


Hur går du helst klädd på morgonen? 
Om det är vardag eller jag ska iväg så brukar jag sätta på mig kläder direkt då jag går upp. Om jag däremot har hela dagen ledigt så kan ja gå runt hela morgonen i mysig tjockare pyjamas. Favoriten är med hundar från PJ Salvage. 

    
 
 
Vad är det bästa med morgonen? 
Hmm svårt. Kanske att man genom sin morgonrutin verkligen kan påverka hur resten av dagen blir.