Året var 2016

Så nu var det dags för en årskrönika för 2016. Som vanligt blir det garanterat ett evighetslångt inlägg med massa texter och bilder, men så är det ju också ett helt år att sammanfatta. Själv tycker jag att det är otroligt roligt att se tillbaka på året som har gått och jag hoppas att ni som läser också tycker att det är lite roligt med text o bilder :) 



Januari
Januari började med en tur till Rebecka i Ingå. Riktigt vinterlandskap och dagarna ägnades mest åt snöpromenader, misslyckad pulkaåkning, skridskor och härligt mys. När vi kom upp till Vasa så fortsatte det vintriga vackra vädret med mycket sol och väldigt kallt. Skolan började igen och det innebar bland annat grupparbeten och att får första hjälpen kurs startade. Även studielivet satte igång med BTS winter edition och vi flickor hade förfest hos Julia. Månaden avslutades med att jag flyttade till en ny lägenhet och att jag fick besök av mamma o Olivia. Vi fixade i lägenheten för fullt men hann även med lite butiker och en roadtrip i Finland där vi kollade på Martina då hon körde på isen. 













 
 

 
Februari
Terminen fortsatte för fullt med både skola och studieliv. Tentläsning och event på kvällarna avlöste varandra. Halarkalas med förfest hos Martina blev lite flummigt, men så ska det väl vara. Brobyggarna ordnade Början på något nytt-sitz och rockföreningen hade sin Eurovisions-sitz, riktigt roliga kvällar! Fastlaskiainen kom och det firade vi studerande med pulkarace på dagen, after ski-sitz och efterfest på Fontana. Alla hjärtans dag spenderade jag med Hencca i gymppasalen, riktigt kul att få vara med och se. Med Rebecka firade vi Ollis födelsedag och hade brunch dagen där på. Under månaden blev det också mycket fix i lägenheten och jag trivdes verkligen! Månaden avslutade med sportlov och det spenderade jag o Nadja i Stockholm med att titta på Simons crossfit, äta middag, gå på spa m.m. 
 


















 
 
 
 
 
 
 
 
 


Mars
 Månaden började lugnt med skola, kompishäng och mumsiga middagar. Henccas kompis Mia kom på besök så vi hade två världar som möts häng och jag fixade mias hår inför årsfest. Det var wasa cup och jag fick se Henccas alla härliga lag, med kameran i högsta hugg såklart. Månadens happening var helt klart pampasveckan med förfester, mellanfester, sitz, barhäng, olympiad, kvällsfest, silliz och annat. Sjukt rolig vecka med många galna minnen. Efter pampas fick vi påsklov och mars avslutades med påskbrasa och fina dagar hos familjen Backfält. 
 












 
 
 
 
April 
 April började med att Rebecka fyllde år och vi firade henne. Skolan flöt på och vi började vår praktik inom äldreomsorgen. Vardagen var lugn och jag började för fullt med ritandet igen. Wasaspexet hade föreställning som var riktigt rolig och det hände allt möjligt annat skoj i studielivet. Brobyggarna firade 5 år och jag joinade årsfestandet, vilket blev den roligaste helgen på länge! Lärde känna mycket nytt folk och hade det toppen på årsfest, silliz, uteserveringshäng och chill i havtornen. En ledig helg från praktiken resulterade i att jag och Nadja åkte på roadtrip som slutade hos Martina på racingbanan Kemora. Månaden avslutades sedan med vappen! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Maj
Vappen firades hela natten på fontana och på det viset firade vi in maj. Morgonen där på åt jag, nadja och martina lunch i solen medan vi pratade om nattens alla tokigheter. Majvädret var på topp med mycket sol vilket resulterade i mycket utehäng, promenader och annat. Efter nattjobb fick jag även se den vackraste soluppgången på länge. Annars kan man säga att maj var kompismånaden med allt från deeptalks, middagar, partyn, chillkvällar och annat. En helg åkte jag hem till Nadja och där blev det solhäng, simmande, besök till spökhus, middag på Jungman och en massa annat skoj. Martina fyllde år i maj och det firade hela gänget med kidnappning och överraskningsgrillning. Sedan kom Nicole på besök och äntligen fick vi ses igen! Blev några sköna dagar med aupair-reunion, chillhäng hos mig, roadtrips, fest och annat. Näst sista helgen i maj åkte jag, martina, nadja, julia och ellen på roadtrip norrut och sedan stannade jag en helg hos martina. Hann också med att hänga med Casper lite hos honom. Sista veckan i Finland spenderades med tacomiddag, sweet vasa lunch med Rebecka och ett besök hos finaste Julia. Simma, sola, festa och leva livet! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Juni
 Sommaren första månad och jag åkte tillbaka till Sverige. Catchade up med alla härliga människor som jag hade saknat och hängde även en del med familjen. Simon tog studenten vilket självklart firades. Det blev dagar på landet hos moster och grillkvällar med familjevänner. Sommarjobbet på hemtjänsten drog igång och det tog det mesta av min tid. Ellen och hennes kompis åkte till Stockholm och vi hängde på min hemmaplan. Då jag fick en vecka spontant ledigt så blev det en oplanerad men underbar resa till Finland. Hängde lite uppe i nedervetil med martina och backfältarna. Casper ordnade sommarhäng på bästa sätt. Sedan åkte jag vidare till södra österbotten och nadja där en sjukt lyckad midsommar fick avsluta månaden. Tillbaka i Sverige var vädret på topp så det njöt jag av när jag inte jobbade. Min födelsedag avslutade sedan en fin juli månad. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Juli
 Allt catcha up och hänga med finisarna i Stockholm fortsatte på bästa sätt. Man vill ju passa på att hänga så mycket som möjligt när jag äntligen är hemma. Olivia fyllde år och vi familjen firade med middag på Patricia. Casper kom efter mycket om och men på besök hem till mig så vi hade mys, roadtrip och kvällshäng på Allsång på skansen. Fick mera ledig och åkte på ytterligare en spontanresa till finland. Det blev sommarmarknad i Kstad och häng med både julia, nadja o alla härliga sydösterbottningar. Sen blev det sommarhäng på backfälts villa, lite nedervetilhäng och roadtrip till kalajoki med martina. Fick också besöka en riktig racingbana under en riktig tävlingshelg, såå skoj! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Augusti
 Jobbet tog slut och det gjorde även sommaren i Sverige. Veckorna och den lediga tiden jag hade kvar utnyttjades till max med kompishäng och annat härligt. Barkvällar, middagar, chilldagar, solhäng m.m. Familjen åkte till Utö där vi paddlade och hängde med bästa Helena o de andra rindborgarna. En tur till outlet hann vi också med och jag shoppade allt möjligt bra. I slutet av augusti åkte jag hem till Vasa där förfest och olliskväll väntade med ett härligt gäng. Innan månadens slut hann jag också med fondislunch med Erika, fin promenad med Hencca och BTS med förfest hos Julia. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
September
I september var skolan igång men jag och martina bestämde oss ändå spontant för en liten trip till Stockholm. Vi flög dit och tog oss hem till mig, sedan kom även Oskar. Hela lördagen spenderades sedan på solvalla för att kolla på STCC innan vi åt förortsmiddag och tog båten till Åbo. Riktigt nice helg och galet skoj med racingen. I vasa bjöds det på soligt väder och vi tog till vara på sista sommardagarna. Jag hade bästa olliskvällen med hencca, hängde o kollade på alla möjliga gulisevent, var på sitx, brobyggarna ordnade bästa gamylis osv. Casper bjöd på god middag, rockföreningen hade sitt Allsång, jag åt middag med hencca o cessi och i skolan fick vi äntligen börja picka varandra. Det blev också ordning i lägenheten och den fina hösten kom till Vasa. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Oktober
 Månaden började med en lång ledig helg som spenderades till 90 % med martina. Tacomiddag, rödvin, läkemedelsräkning, massage, nattliga deeptalks, promenad på naturstig och annat härligt. Under helgen hann jag också med en liten spontan härlig brunch med Hencca och att baka muffins. Det blev fler härliga höstpromenader och Sofia hade försenat fördelsedagshäng hos sig en tisdag före vi hamnade på ollis. Månadens halarkalas var stoligt PINK och jag slingade äntligen mitt hår igen. Med hencca blev det lyxmiddag och PIC-photoshoot, praktiken på korsholm drog igång, under en helg blev det supermysigt häng med simone uppe i nedervetil, en ledig dag resulterade i höstpyssel och som alltid avslutades oktober med satsigt smink och halloween-firande. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
November
November började så bra de bara kunde med brobyggarnas destination unknown sitz. Toppen bordssällskap, bra feelis och en riktigt rolig kväll helt enkelt! Praktiken på korsholm tog slut och istället började nästa praktik på vasa centralsjukhus och gastroavdelningen. En söndag före jobb fick jag, nadja, julia och sofia för oss att vi skulle äta brunch så det gjorde vi. Några lediga dagar från praktiken åkte jag till Stockholm med noviagänget för att representera skolan på SACO-mässan. Vintern kom till vasa och jag satt igång för fullt med julpynt, adventsljus, saffransbak och annat juligt. Vi köade till sitz och i slutet av månaden blev det dags för Ett ljus i staken. Vild kväll men roligt ändå! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
December
I december börjar livet oftast lugna ner sig inför jullovet som snart ska komma. Vi hade dock flera tenter så plugga fick man göra in i det sista. Brobyggarna ordnade både skinkbingo på ollis och Pleppo med föreställning o sitz. Den kvällen slutade också på klockrent vis med halarkalas på Leipis. Med favoritkvartetten blev det tacokväll på vårt vis som snabbt svängde över och blev halvgalen partykväll. Sjukt roligt att hänga med dem!! När terminen tog slut och sista tenten var skriven tog jag o hencca tåget söderut hem till henne och där väntade några underbara dagar med shopping, körkonsert, middagar, kompishäng, chill, fest och annat skoj. Sedan åkte jag vidare till Sverige och här har det förutom jobb blivit en tur till neonatalen, häng med familjen och att träffa vänner. Julfirande hos moster, diverse släkthäng, reunion med gymnasiefolk och som perfekt avslut på året en lugn nyårskväll med mamma. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
Några frågor om det gångna året

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag besökte en (eller faktiskt TRE) racingbanor. Dessutom satt jag på i Martinas bil då hon kör i nästan 170 km/h. Det var nog troligtvis det mest nya, annorlunda och häftiga jag gjort under året haha. 

Höll du dina nyårslöften från förra året? 
Haha jag har aldrig haft ett nyårslöfte. För mig ger det mer press än motivation. Men jag är nog nöjd med vad jag har gjort det här året i alla fall. 

Blev du kär i år?
Jo, jag blev nog kanske det... Men tänk om kärlek och känslor kunde vara lite enklare att förstå sig på ;) 

Vilket datum från 2016 kommer du aldrig glömma?
Inget datum och många datum. Har hänt så otroligt mycket under året som jag minns men det är inte riktigt något särskilt datum som har fastnat desto mer. Får kanske skylla på det dåliga minnet... 

Vad är din största framgång 2016?
Att jag innerligt är stolt över mig själv och är nöjd med var jag befinner mig i livet. Att jag klarat av att inte överanalysera varje liten sak, att jag kan säga nej till saker jag inte vill, att jag tar hand om mig själv, att jag vågar säga när jag inte mår bra osv. Helt enkelt att jag har utvecklats massor. 
 
Vad var det jobbigaste med 2016? 
För kanske första gången nånsin så har det varit ett år som för mig har varit ganska fritt från trauman och jobbiga händelser. Det kommer alltid finnas datum då allt känns värre och stunder då jag inte alls mår nå bra. Men under året så har det värsta ändå varit alla dom stunderna som jag oroat mig för någon av mina vänner när dom har gått igenom svåra saker. 

Bästa köpet? 
Inte heller här så är det något särskilt köp som har fastnat desto mer. Är dock väldigt nöjd med mina nya fodrade höst/vinterskor. 
 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mina vänner och allt roligt/knäppt/mysigt som vi hittar på. 
 
Vilka sånger kommer påminna dig om 2016?
Riktigt många faktiskt! Men några är Dancing on my own, Jovial, Africa (Bacall version), Genre Police, Sing me to sleep, Kom ti byin, Tronen 2016, All in, Run run run, Julgrisar m.fl. När man ser dom där låtarna så låter det ju som att jag har festat mig igenom året typ haha, men det är väl momentsen med feelis-sångerna som jag minns bäst av alla musikstunderna tydligen. 
 
Vem har du umgåtts med mest? 
Olika personer i olika perioder förstås men kvartetten i klassen, Hencca m.fl. Troligtvis är det nog Martina som jag spenderat allra mest tid med under helt året. 
 
Vilka länder var du i under året?
Bara Sverige och Finland faktiskt. Jag tror att det är första året nånsin som jag inte rest något mer. 
 
Är det något du saknat år 2016 och vill ha 2017?
Över lag så är jag mer än nöjd med 2016 så det är inget jag saknar så där extremt mycket. Men om jag ändå ska säga nånting så skulle jag svara en utlandsresa och sol. O ett extrajobb, en rolig hobby eller något annat härligt som jag kan fylla min lediga tid med i Vasa. 
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Helt klart gladare! 
 
Vad önskar du att du gjort mer? 
Tränat haha. 
 
Vad önskar du att du gjort mindre? 
Överanalyserat saker och oroat mig i onödan... 
 
Vad gjorde du på din födelsedag?
Jobbade faktiskt hela dagen och sen blev det en italiensk middag o drinks på kvällen. 
 
De bästa nya människorna du träffade?
Jag minns inte exakt vilka nya människor jag träffat under året men jag är otroligt glad över många härliga människor jag har träffat genom olika event och annat. Jag är också glad att jag har lärt känna vännerna i Vasa mycket bättre under året. Andra fina människor jag träffat under året är gänget på sommarjobbet. 
 
Vad vill du säga till dig själv inför 2017? 
 Fortsätt på samma sätt som du gör nu och kör på! Men kom också ihåg att stanna upp och njut. Var stolt över dig själv, uppskatta de små o konstiga sakerna, försök att acceptera att alla stunder inte är bra och var ärlig mot dig själv. Du är bäst!
 

 
Sammanfattning
 Att sammanfatta detta år är otroligt svårt. Det har hänt massor verkligen och året har på det sättet varit väldigt långt, men samtidigt har det ändå gått väldigt fort. Ibland så fort att man bara kör på och liksom aldrig riktigt hinner stanna upp o fundera. Men då jag ser på alla dessa bilder och tänker på året som har gått så ler jag. För jag är glad! Året har varit roligt, världen har rullat på, jag har genomfört saker jag drömt om, jag har spenderat massa tid med människor jag älskar innerligt, jag är stolt över mig själv och i största allmänhet så har 2016 varit ett otroligt bra år för mig. Hade aldrig trott eller vågat drömma om att det skulle gå så här bra och att året skulle bli så fint. Men kanske är det just överraskningen som är det bästa. 
 
Så TACK till 2016 och alla ni som gjort året till vad det var. Ni tog mig med storm och överraskade mig verkligen. 2017 får det lite jobbigt att bil lika bra som året som har varit, men jag är hoppfull och tror att det kommer bli ett bra år!