Första praktikveckan avklarad

Det är sjukt hur fort tiden försvinner och hur mycket jag helt glömmer bort bloggen just nu. Men jag antar att det betyder att bloggen inte är något jag för tillfället prioriterar och det är givetvis okej. Ibland behöver man ha pauser för att sen kunna komma tillbaka med ny motivation och lust till att skriva. Vissa perioder har bloggen fått vila för att jag inte har mått så bra och därför inte haft något att skriva om, men oftast betyder bloggpauserna mest att jag är så upptagen med livet att tiden/energin inte finns där. O jag antar att man också behöver fokusera på annat för att hitta saker som man sen vill skriva om ;) 
 
Hursomhelst så har en ny praktikperiod satt igång. Inre medicinsk praktik som gäller för mig denna gången. Tanken var från början att göra den i Stockholm men sist och slutligen så kändes det av olika skäl inte rätt, så istället blev det på Centralsjukhuset här i Vasa. Tre veckor på jouravdelningen och tre veckor på onkologiska avdelningen. Var inte alls taggad innan och tyckte helt ärligt att de mest kändes jobbigt att vi skulle vara på praktik. Ingen motivation, ingen ork och hade mest massa annat jag hellre hade velat göra. Men nu när vi har kommit igång så känns det bättre i alla fall, fast det stundtals är ganska tungt med långa dagar och mycket nytt att ta in. Jag som gillar att ha något att göra hela tiden är i alla fall glad över en vardag med rutiner och program. 
 
Om jag ska berätta lite om min praktik so far då: Har som sagt börjat på jouravdelningen. Det är en avdelning där vi får in alla våra patienter från akuten och tanken är att man endast ska vara ca 2 dygn på jouren före man sedan kan flyttas till en annan avdelning. Det som är mest intressant på den här avdelningen är hur sjukt mycket olika saker man får se. Vi har nämligen patienter från nästan alla områden. Hjärtinfarkter, stroke, infektioner, cancersjuka, lungsjuka, magsmärtor, neurologiska sjukdomar och massa annat. Känns som att jag lär mig lite om allt. Jag har bra handledare och den här första veckan har jag både fått komma med på olika undersökningar plus göra ganska mycket på avdelningen med datorarbete, mediciner, kanyler osv. Känns som att det blir en bra praktik nog ändå!