Brobyggarski Åre 2017

Sååå moment of truth när jag ska försöka blogga om Åre. Alla ni som har mig på snapchat har ju förstås sett ett och annat från resan, o jag hoppas att det faktiskt syns hur härligt vi hade det! Men känns också som att det är på tiden att jag berättar lite mer ordentligt om vår lilla sverigetripp. Veckan som tar priset för en av de bästa resorna jag har haft nånsin faktiskt. Men hur i hela friden bloggar man om något som var så roligt att inga ord kan beskriva och så flummigt att orden troligtvis bör hållas borta från bloggen!? Haha. Stora bekymmer det här alltså ;) 
 
För en dryg vecka sen, en söndag morgon 6.30, var det i alla fall samling för ett härligt brobyggargäng vid stadshuset här i Vasa. Ca 90 pers och VÄLDIGT många väskor (o annan packning hehe) stoppades in i två fina bussar från Oravais trafik. Lite trötta men galet taggade studerande och två glada busschaufförer åkte sedan till hamnen där vi bytte transportmedel till Vasalines färja. Sen väntade si sådär 4 timmars båtåkande med frukost, första ölen, kortspel, prat och skoj. En lite speciell söndag morgon helt enkelt. Båtresan gick snabbt och sen hoppade vi in i våra bussar som körde vidare på norrlands vägar mot Åre. O där gasade vi på så snabbt de bara gick när det inte var allt för halt eller renar som gick över vägarna. Inte så värst typical för en stockholmare haha. Annars roade vi oss med prat, snapsvisor, allsång med gitarren, hög musik och riktigt bussparty. Vi anlände till Östersund och där var det knappast någon på McDonalds eller Coop som missade det galna gänget från Finland. Dom tittade på oss lite som vi vore aliens och viskade massor, men glada var vi ändå. Efter mat i magen och lite mer mat shoppat så körde vi sen vidare den sista biten till Åre. 
 
Där väntade sedan 4 kvällar, 3 dagar och 4 nätter i den charmiga svenska skidorten. Vi bodde allihopa i små lägenheter i Åres fjällby och där trivdes vi nog super. Dessa tre veckor i början av året är alltid SKIWEEK eller studerandeveckor så i lägenheterna runt om bodde annars mest studenter från Sverige och Norge. Skönt med massa likasinnat folk. Så vad sysslade vi egentligen med hela dagarna och nätterna då?? 
 
Det va introducering av lägenheter och uppackning, en första kväll av mysparty, kolla in alla andras stugor, beer pong, kvällshäng, lite sömn och sen vaknade vi till första skiddagen. Var i backen ungefär då de öppnade, åkte lite skidor, hade minttupaus i backens lilla skog, åkte lite mer, tog en till paus i eventbyn där dom serverade lunch, chillade lite, åkte ännu mer, kom till eventbyn igen för att kolla på snowracertävlingar (våra finska tävlande ägde förstås), åka ytterligare lite mer och sen plötsligt hade liksom en stor del av dagen gått. Vi lämnade skidbacken och tog oss till Verandans after ski. Självklart var brobyggargänget först i kön och tog borden längst fram, så blev det faktiskt sen varje dag. O varje dag så fullkomligt rockade vi också after skin. Tre dagar och tre timmar varje dag så hoppade vi, dansade, sjöng och bara levde livet på en klockren o underbar after ski. Varje dag var man också alldeles svettig och slut efteråt vilket bara gjorde att middagen då man kom hem smakade ännu bättre. O bastun och duschen som väntade var nog rena rama himmelriket. Sen efter bastu och chill var man en ny människa och då fortsatte kvällarnas alla äventyr. Hemmafester, vandra runt mellan alla stugor, prat, skratt, sång, dans, beer pong, roliga spel, nattklubb, barhäng, nattliga promenader och en väldigt massa annat flummigt :D 
 
Så där såg liksom dagarna ut och efter några timmars sömn började man nästa dag om igen. Låter säkert helt galet när jag nu försöker förklara så här men det är liksom omöjligt att beskriva känslan. Troligtvis också lämpligast att hålla alla detaljerna utanför haha. Men om ni inte redan har förstått det så levde vi livet i alla fall. Jag har så galet roligt me alla underbara folk här och kan inte tänka mig några bättre än brobyggarna att åka till Åre med. Det var så där 5 dygn av konstant skratt. En perfekt mix av skidåkning, fest och chill. Lite av allt. O allt av inget. Fick frågan av några roliga svenskar i Åre om jag inte skäms av att va med finländarna men jag kan lugnt konstatera att jag inte kunnat tänka mig ett bättre ressällskap ^^
 
Tror vi tar o slutar med dom flummiga berättelserna där. Bjuder istället på diverse bilder: 
 
 
 
Andrés klockrena bild av bästa bussen! 
 
 
 
 
Många härliga pauser i backarna blev det! 
 
 
En del av mitt härliga finska brobyggargäng :D 
 
 
 
Åre bjöd stundals på sol och vacker himmel! 
 
 
Inte alla moments var hundra procent lyckade haha... 
 
 
Dom där hamburgarna och minttukakaon i eventbyn var nog bäst! 
 
 
 
Att utforska åres backar, stanna lite då och då, åka upp o ner, kolla på pojkarna som hoppar osv var nog riktigt perfekt dagsysselsättning!
 
Åre levererar! 
 
 
De där 9 timmarna som spenderades på after skin kan vara bland dom bästa 9 timmarna av mitt liv. Helt seriöst. 
 
På tisdags kvällen blev det en tur till baren BomBom. Vilket kan ha varit bland dom knäppaste, roligaste och mest random barturerna jag haft i mitt liv. No words needed. Dom som vet dom vet. Haha :D 
 
 
 
Så hur sammanfattar man då en sån fantastiskt sjukt underbar vecka? Tror kanske inte att man helt kan det faktiskt. Men roligt hade jag. O mådde som man förtjänade efteråt gjorde jag väl också haha. Avslutar helt enkelt med att bara säga: 
 
TACK BROBYGGARNA OCH ALLA INBLANDADE FÖR BÄSTA ÅRERESAN NÅNSIN! 
 
#brobyggarski #skiweekare #åre2017 #skålarmansådrickermanochdrickermansåskålarman... #chickentechno #brobyggarna #finlandsgoessverige #viärkusiner #whathappenedinårestaysinåre