Morotssoppa

Igår lagade jag morotssoppa till middag och det blev faktiskt supergott så måste dela med mig av det. Att laga soppa är en sån där sak som jag länge har tänkt att jag ska ge en chans men det har liksom inte blivit av. Jag har nog aldrig varit så mycket för soppa tidigare men har börjat tycka om det mer o mer. Så kanske blir det ändå mer soppa framöver. 
 
Morotssoppa 
 
1 gul lök 
2-3 st vitlöksklyftor 
ca 7 st morötter 
2 st grönsaksbuljongstärningar
vatten 
1 burk kokosmjölk 
salt och peppar
 
Hacka lök och vitlök fint och fräs det i olja i en lämplig kastrull eller gryta. När det har fräst en liten stund lägger man i morötterna som är fint skivade tillsammans med buljongtärningarna och lagom mängd vatten (jag tog lite under en liter). Sedan får detta koka tills morötterna har blivit mjuka. Sedan tog jag stavmixer och mixade allt till en slät soppa/puré. Efter det hällde jag i kokosmjölken, mixade lite till, lät det koka upp igen och smakade av med salt och peppar. Serverade det sedan med krutonger som jag hade gjort av glutenfria rostbrödet jag råkade ha hemma. Bara att skära brödet i små kuber och steka i olja tills de blir lagom krispiga. 
 
Soppa är något som verkligen går att variera i all oändlighet. Det är enkelt och ofta ganska billigt. Att göra med kokosmjölk är något jag själv aldrig hade provat men det blev verkligen supergott. Känns krämigt, nyttigt och ger en lätt smak av kokosen. O i och med brödet jag använde till krutongerna så blev min mat både mjölkfri, glutenfri och vegetarisk. Perfekt! Hade man velat ha det ännu mer smakrikt så funkar garanterat en asiatisk touch på morotsoppa med ingefära och chili i. Eller varför inte steka krutongerna med vitlök? 
 
Glömde tyvärr det här med bilder men det såg ändå inte lika gott ut som det smakade haha ;)