Praktiken igång

Denna terminen är det sex veckors praktik som gäller. Först tre veckor på Korsholms närsjukhus och sedan tre veckor på gastrokirurgin på Vasa centralsjukhus. I måndags började jag och sen dess har jag hunnit jobba tre morgon/dagpass och ett kvällspass. Det som är annorlunda med de här tre veckorna är att vi är en del av ett nytt projekt där vi studerande självständigt ska ha ansvar för en avdelning. En akutavdelning där patienter med demensdiagnoser kommer och får vård i väntan på att kunna åka hem eller till ett annat boende. De har kanske en infektion som kräver iv-antibiotika, har för svårt att klara sig hemma efter ett fall eller liknande. I teamet och på de andra avdelningarna finns ordinarie personal men vi har inga handledare och vi förväntas göra de olika vårdåtgärderna, planera, dokumentera, sköta medicinering, göra patienternas tid meningsfull osv största delen helt själva. Sjukt svårt och lite kaosartat när man till en början inte alls kunde rutinerna osv men lärorikt också! 
 
Att praktiken börjat har totalt sugit ur min energi även om det är roligt också. Går upp halv sex på morgonen, sover ganska dåligt och är helt slut när jag kommer hem. Tempot är förhållandevis högt och det tar energi just att lära sig allt nytt. Så när jag väl kommer hem orkar man inte så mycket mer än att ta det lugnt. Har dock hunnit med promenader, att bjuda martina o nadja på middag, diverse kvällsmys m.m. Så länge jag har min praktik så kommer nog inte bloggen uppdateras så mycket. Gör ju inte så många saker som känns värt att uppdatera kring och energin finns inte riktigt där. Men så fort jag orkar och har saker att dela med mig av skriver jag nog ;) 
 
 
 
 Idag är min första lediga dag på praktiken och sen jobbar jag fem dagar i sträck igen från o me imorgon. Somnade redan nio igår och sov till o från fram till halv elva imorse, totalt 12-13 timmar. Måste ha varit helt utmattad för jag sover ALDRIG så länge annars.. Sedan träffade jag Nadja en sväng och efter det var jag till polisen för att göra ett finskt id kort. Nu sitter jag i soffan med glögg och ser på serier. Ska försöka laga lite lunchmat sen annars har jag inget mer planerat för dagen.