Tisdagsfunderingar

Jag har funderat mycket de senaste dagarna. Har drömt massor också och faktiskt kommit ihåg drömmarna. Jobbiga drömmar, roliga drömmar, knäppa drömmar och allt möjligt. Även dagtid funderat på allt möjligt. Har kommit fram till en viktig sak och det är att jag är såå nöjd med mitt liv. Fast jag kanske inte älskar livet i stockholm och fast jag inte lovordar min vardag just nu så är jag ändå over all så otroligt lycklig över mitt liv. Jag är stolt över mig själv, jag uppskattar mer o mer små saker, jag är positiv över framtiden och allt känns liksom slutligen bra fast man kan ha sämre stunder. Det är en skön insikt.
 
Har också funderat en hel del över hur otroligt små saker man gör kan påverka både en själv och andra. Hur en liten sak såå lätt kan sätta livet i positiv riktning men hur en liten dålig sak lika lätt kan få livet i fel riktning. Så man måste lära sig att välja sakerna man gör och även försöka välja hur man bemöter saker som händer.
 
Ett exempel på en sak som gjort mig arg de senaste dagarna är då jag var o handlade till en klient. Efter att jag hade betalat så stod en ca 5-6år gammal pojke i kön. Han skulle handla några få saker, kanske var det första gången han fick handla själv. Han har en ryggsäck och böjer sig ner med den för att gräva fram sin plånbok, men har mycket saker i väskan så det tar lite tid. Han ber om ursäkt att det tar tid även. Kvinnan bakom honom i kön suckar, fräser och säger skynda vilket resulterar i att pojken börjar gråta. Att sänka ett barns självförtroende på det där sättet är fruktansvärt tycker jag och det fick hon höra ordentligt. Sedan hjälpte jag pojken och jag hoppas att min hjälp kan väga upp för det kvinnan gjorde. Varför hade hon inte bara kunnat hjälpa honom att hitta pengarna? 
 
För att sammanfatta så har jag märkt hur en god frukost och att inte behöva stressa på morgonen kan göra att dagen startar och fortsätter bra, att skriva en lista med tre positiva saker varje dag kan göra att man uppskattar det fina i livet, att göra ge någon en komplimang eller hjälpa dem med något kan göra hela deras dag, ett leende smittar verkligen, en värmande kram kan vara allt en medmänniska behöver, en omväg på väg hem från jobbet kan skänka ett lugn osv. Med ett enda ord eller en enda blick kan vi såra någon men lika enkelt kan vi visa omtanke, kärlek, vänskap, respekt och medmänsklighet. Varje dag ges vi tusentals möjligheter och vi ställs inför många val. Att öva på att välja "rätt" gör att våra och andras liv går i en positiv riktning. Nu börjar det här inlägget flumma iväg alldeles för långt från den röda tråden men jag antar att min uppmaning är: 
 
1. Försök att känna efter vad DU vill och vad DU mår bra av. Gör inte saker för att andra säger det åt dig. Gör dem för att du vill och för att det känns rätt. Kom ihåg att göra vad du mår bra av. En god frukost, en kvällspromenad, en hemmakväll, ett spontant besök till en vän, att baka eller vad som helst. Små saker gör underverk för välmåendet. 
2. Försök att varje dag göra små saker för människorna i ditt liv. Le åt folk på bussen, hjälp en familjemedlem, skicka ett fint sms åt en vän, skänk något åt behövande, ge en komplimang till någon på gatan, låt en stressad person gå före i kön, påminn dina nära att du finns där för dem, skänk av din tid till folk osv. Små saker tar ingen energi, tvärtom skulle jag säga att man får energi. Tillsammans är vi starka. 
3. Försök att inte döma folk. Det finns alltid mer till en story än du kan veta. 
4. Viktigast av allt. Kom ihåg att stanna upp och njuta av livet.