Året var 2014

År 2014 var för mig ett väldigt händelserikt år och när jag tittar tillbaka på allt som hänt så har jag ganska svårt att förstå att det bara gått ett år, det känns snarare som en evighet. Året har varit både underbart och jättejobbigt. Jag har sett massor av nya platser, hängt med både nyfunna och gamla vänner, gjort häftiga saker och lärt mig jättemycket. Här tänkte jag dela med mig av ett axplock av alla saker jag gjort under året:  
 
JANUARI
Januari började hemma i Sverige efter nyår. Jag bowlade, spelade sällskapsspel och hängde med familjen, jag shoppade försenade julklappar till värdfamiljen i Schweiz och hängde med mina underbara vänner. Efter tre veckors jullov hemma i Sverige åkte jag sen tillbaka till Schweiz. Det kändes jobbigt för nu var hemlängtan stark igen men det var också något jag såg fram väldigt mycket emot. Det var kanske ungefär nu jag förstod att jag ser både Sverige och Schweiz som mitt hem.
 
 Träffade Matilda, Rasmus, Wilma och Maja för barrunda i stan :)
 
Dagen efter jag kommit tillbaka möttes jag av denna utsikt. Att Schweiz slår Sverige när det kommer till utsikterna är det ingen tvekan om ^^
 
 
Hängde varje dag med charmtrollet Adam <3
 
Min partner in crime <3
 
LiNK-resa och fondue efter en kall dag ute i snön!
 
Tog min premiärtur i Alpernas backar när vi var på LiNK-resa till Gstaad :)
 
LiNK-träff med tema drömmar! Vi skrev våra drömmar på en ballong o satte på väggen ^^
 
Jessica fyllde år och hade födelsedagsmiddag på en indisk restaurang!
 
FEBRUARI
I februari fortsatte skidsäsongen och jag var på skidresa med Siri, min värdfamilj och deras vänner. Men hemma vid sjön kom ingen snö och det var nästan varmt när solen kom fram så vi fick njuta mycket av det härliga vädret. Jag började också känna av att vissa saker inte kändes helt bra hos familjen trots att jag tyckte om dem som personer, så jag började leta efter en ny familj.
 
När Siri kom så åkte vi till Montreux och hon fick träffa Hencca. När två världar möts! <3
 
 
 
Extremt dåligt väder men fantastisk skidåkning ändå!
 
Min fina vän <3
 
I val d´isere levde vi ganska lyxigt. Hyrd lyxig stuga, frukost levererad till dörren varje morgon, leka med Adam på dagarna, åka skidor på eftermiddagarna, dricka varm choklad i backarna, bastu i stugan och i största allmänhet himla chill. Att jag drog tummen ur led är förstås lite tråkigare men det är bara en parantes. Skidåkningen njöt vi av ändå!
 
LiNK-träff på valentine's day med chokladfondue :)
 
I februari var det så varmt att man kunde ha t-shirt i solen!
 
Hängde med den här gullen mycket i Nyon! Det blev även några playdates med Hencca och hennes lille P :)
 
Henccas lillasyster Bosche/Michelle kom på besök och jag fick träffa henne. Vi hade bland annat en sjukt bra playdate i Nyon tillsammans med våra små gullungar!
 
 
En solig dag i februari tog jag och Adam en tur till Geneve :)
 
I slutet av februari hade jag bestämt mig för att jag inte ville bo kvar i familjen. Ett beslut som kändes rätt eftersom jag var inte nöjd med mina arbetsuppgifter, men det var också ett jobbigt beslut för jag älskade verkligen familjen också, och framförallt Adam. För att sluta på topp så bestämde jag och Hencca oss för att ha en sista episk playdate. Så vi tog tåget till Geneve med A och P, och där gick vi på naturhistoriska museet :)
 
MARS
Första mars innebar familjebyte och jag lärde känna min nya schweiziska värdfamilj. Hängde hela dagarna med lilla bebisen Antonin och min värdmamma Amandine. Franskan jag fått efter fyra månaders lektioner kom verkligen till nytta och jag fick öva på att prata så gott jag kunde. Förutom att lära känna min värdfamiljs släkt så var det mer link-möten, turer till kyrkan westlake, skidsäsongen nådde sin topp och jag gick på den kända bilmässan.
 
<3 <3 <3
 
Hängde hela dagarna med den här lilla sötnosen!
 
Vi åkte på en skidresa en helg till Champery där vi åkte skidor, bodde på hotell, badade på ett thermalbad, hade photoshoots, gick ut på en bar och massa annat roligt :D
 
En bild från photoshooten :)
 
Utgången! Tequila fortsatte att va vår grej, vi träffade en grupp sjukt roliga killar och vi konstaterade att vi är snyggast i hela alperna ;)
 
Här var vi på besök hos Antonins gammelfarmor!
 
Och vi gick på promenad med en glad kille i vagnen <3
 
På äventyr i bilen, vi var på väg till bilmässa med lille P. Den första bilmässan jag varit på och det var såå kul!
 
Jag var taggad :P
 
 
I Leysin var vi också på en skidresa och det resulterade såklart i ännu en photoshoot! Återigen snyggast i hela alperna, återigen underbar skidåkning, återigen var två partners in crime ganska galna och återigen hade vi en underbar tid :D
 
APRIL
I april började jag komma in i det nya jobbet på riktigt. Min värdmamma hade gått tillbaka till jobbet så jag var själv med lille Antonin. Franskan flöt på och jag vande mig vid dagarna med en liten bebis. När jag inte jobbade var det LiNK, jag träffade vänner och jag var ute mycket i det underbara vårvädret.
 
Bild från ett av LiNK-mötena, just denna gången var det German Culture night!
 
Jag hängde vidare med min lille säl <3
 
 
Slottshäng i Nyon blev vår nya grej och det var alltid fantastiskt vackert!
 
 
Jag och Nicole besökte Bellegarde. En dag med marknad, stadsvandring och picknick :)
 
 
Träffade Jessica för en långpromenad i hennes "Narnia" :)
 
 
Det var LiNK open mic night och jag o Hencca sjöng!
 
 
 
Jag och Hencca hade några fantastiska playdater i simhallen. Ibland med både A och P, och ibland med bara Antonin. Vi hade babysim vilket till en början resulterade i skrik från stackars bebisen men sen började han verkligen tycka om det! Alla tittade jämt när vi var där och vi gjorde nog ett o annat som inte va så konstigt att dom tittade på. Roligt hade vi i alla fall ;)
 
Det var Morges Tulipe festival och vi var ett helt gäng som var där. En fantastisk dag med tulpaner, picknick, photoshoots, årets första dopp och underbart kompishäng :D
 
 
Behöver nog inte säga att ALLA stirrade när vi halvnakna badade i april ;)
 
MAJ
Maj var en härlig månad med fantastiskt vårväder. Jag hängde ute nästan varje dag och njöt av solen. Olivia kom på besök. Jag och Hencca började våra nya playdates med Antonin och lilla W. LiNK hade några jätteroliga möten, bland annat Swedish Culture night. Reste också för fullt i både Schweiz, Frankrike och Italien. Maj var en väldigt rolig månad!
 
På valborg kom äntligen Olivia och hälsade på mig :D
 
Då fick hon självklart träffa min bästie Hencca. Vi hängde en dag i Geneve som bestod av ett besök på Röda Korset museet, massa photoshoots, Kent Agent flum och raclette- middag på en schweizisk restaurang :)
 
 
Olivia fick också följa med på middag när Nicole fyllde år så då fick hon träffa fler av mina vänner!
 
Antonin lärde sig sitta!
 
 
Den lille söte tuffingen ^^
 
Våra playdates i Nyon nere i lekparken vid vattnet blev verkligen tradition. Varje torsdag morgon hängde vi med A och W där. Perfekt att få prata under tiden och barnen älskade det. Win win, alla glada med andra ord! Som vanligt när jag och Hencca gjorde något så tittade alla och jag tror dom var ganska övertygade om att vi var barnens mammor ;)
 
När Nicoles barn var i skolan så var hon ledig hela dagarna så jag fick ofta sällskap av henne när jag jobbade. VI hängde hemma hos mig och promenerade, i maj blev det så varmt att vi kunde hänga på Nyon plage!
 
 
Det var dags för Swedish Culture night och det var Pippi Långstrump, Vikingen och Lucia i spetsen. Vi bjöd på bullar och smågodis, hade provsmakning av bland annat messmör och kaviar, dansade små grodorna och lärde alla fira midsommar och lucia. En otroligt lyckad kväll och vi var väldigt stolta :)
 
 
 
Jag, Hencca, Ida och Rosa var på dagsutflykt till Bern. Vi promenerade runt i stan, åt lunch i en blomsterträdgård och tittade på Berns berömda brunbjörnar Björk och Finn. Turisten föddes och vi fick också för oss att leka Madicken. Vi gick nämligen förbi ett tak som var hemskt lockande att klättra upp på så vi var ju tvungna att kolla in utsikten. En sjukt bra dag :)
 
 
En solig dag i maj hade jag och Hencca en av våra berömda photoshoots ;)
 
 
En helg tog jag och Hencca tåget till Italien och Milano. Där blev det som vanligt äventyr med oss i farten. VI besökte stan, solade, gick på marknad, shoppade och kollade in Milanos nattliv. Extremt lyckad dag!
 
På söndagen tog vi tåget vidare till Genova för vi ville så gärna bada i havet. Först gick vi runt i stan och åt även världens godaste mozzarella till lunch. Sen åkte vi tunnelbana och buss till stranden för att bada. Trots lite halvdåligt väder så var havet underbart. På vägen hem lyckades vi däremot missa alla bussar och tåg som var möjligt. O dessutom tappade vi bort varandra. Garanterat en dag vi aldrig glömmer!
 
JUNI
Juni bjöd på mer bra väder och jag njöt verkligen av solen för fullt. Sjön började bli varm och vi badade var o varannan dag. LiNK, crosslink och link up hade alla sina avslutningar, men vi hängde alla vänner flera gånger i veckan ändå. Det började göra sig påmint att vi snart skulle åka hem så jag gjorde så gott jag kunde för att ta till vara på tiden. Jobbet gick bra, jag fäste mig verkligen vid Antonin och franskan gick bättre och bättre. Vi hade en underbar helg med utgång, festival och utflykter. Fira midsommar på svenskt vis hann vi också med!
 
Mina fina <3
 
<3 <3 <3
 
Jag, Hencca och Antonin hade underbara stunder badet. Solade, hade pickning och hade babysim i poolen ;)
Bästa vänner! :D
 
Det var dags för VM-match mellean Schweiz och Franrike. Såklart var vi där och hejade!
 
 
En kväll åkte vi till Ouchy i Lausanne. Där åt vi glass, promenerade runt i solnedgången och sedan tog vi ett nakendopp med stor publik ^^
 
 
Festival-feelis!
 
 
Under den berömda HC-helgen var vi bland annat på Caribana festival där vi såg Bastian Baker och Passenger. Kanske den bästa konsert jag nånsin varit på, vi var alla helt lyriska! :D
 
 
Obeskrivlig känsla! Fri som en fågel!
 
Dagen efter vår festival åkte vi på utflykt till Interlaken där vi badade, fotograferade, gick på hajk och bäst av allt: paraglidade! Utan tvekan det coolaste jag gjort! :)
 
Helgen avslutades med att jag, Hencca och Nicole åkte på dagstur till Annecy :)
 
 
Sista LiNK-träffen med roliga photoshoots! Partners in crime och Svenccagänget :D
 
Sista Link up som blev en taconight :)
 
 
Svensk midsommar kunde inte ha blivit mer lyckat. Sill, köttbulluar och annan svensk mat, snapsvisor, femkamp, dans runt midsommarstången och nakenbad i en å. Precis som om man var i Sverige ;)
 
Juni avslutades med en sjukt rolig utgångskväll med härliga gänget! Förfest hos Rhian med shot-rolette och sen utgång på Darling i Lausanne. OUR OWN WAY!
 
JULI
I juli var det bara två veckor kvar i Schweiz så jag gjorde allt jag kunde för att utnyttja de sista veckorna. Jag gjorde roliga saker med min bebis, jag njöt av den vackra utsikten o de härliga vädret, jag besökte platser jag visste att jag skulle sakna och så hängde vi med vännerna varje dag. Den 15 juli blev det dags att åka hem och det var väldigt jobbigt. När jag kommit hem var jag väldigt deppig och de första veckorna kändes jobbiga. Hann dock med att åka till västkusten, träffa vänner jag inte sett på länge och börja jobba.
 
Fonduemiddag i Geneve med Hencca, Simeon, Erin och Nicole :)
 
 
Avslutande resa till Yvoire med Hencca! Det var det första vi gjorde tillsammans och nu blev det också det sista vi gjorde i Schweiz. Vi promenerade på samma ställen och åt på samma restaurang. En helt fantastisk dag och ett perfekt sätt att sluta på. När cirkeln sluts <3
 
 
Avslutningsmiddag med min härliga schweiziska familj! :)
 
Sista kvällen med alla fina vänner! Dricka vin på stammisbaren i Nyon. Ni gjorde mitt år!! <3
 
Besök hos Monica och Bosse i Strängnäs. Ridning och firande av mig o Olivia med jordgubbstårta ;)
 
Firade min födelsedag tillsammans med Malin och hon köpte världens godaste glassdrink till mig ^^
 
Asiatisk middag med finaste Elina och Norea <3
 
 
Sverige kan också bjuda på vacker utsikt ;)
 
Blev en tur till moster Kicki och familjen på västkusten. Vädret var strålande så hela dagarna ägnades åt att sola och åka båt. Perfekt sätt att spendera tiden precis efter att jag hade kommit hem :)
 
AUGUSTI
Augusti var en varm månad och jag gjorde mitt bästa för att njuta av sommaren. Jag var fortfarande väldigt deppig men fokuserade på jobbet. Hann också med födelsedagsfirande av Maja, kräftskiva och att tatuera mig. I slutet av månaden kom Hencca, Ida och Louise på besök till Stockholm och finally var gänget Svencca återförenade. Det var svårt för mig att vänja mig vid livet i Sverige men augusti var ändå en bra månad.
 
Jag och Olivia åkte in en dag till stan och åt glass :)
 
Kräftskiva med familjevännerna hemma hos Cia!
 
Födelsedagsfirande för Maja med härliga kompisgänget :)
 
Tatuerade mig äntligen efter att ha velat göra det jättelänge. Hade inte blivit av om Simon inte hade köpt presentkort så tack brorsan! Tanken och budskapet bakom tatueringen är väldigt viktigt för mig :)
 
Återförenad med min partner in crime! Efter vad som kändes som en evighet ifrån varandra sågs vi äntligen igen. Hon fick se mitt hem och träffa hela min familj. Sen pratade vi och pratade och pratade. De fyra dagarna hon var här var de fyra bästa på länge! <3
 
 
 
Svencca-reunion! Bästa dygnet sen jag lämnade Schweiz :D
 
SEPTEMBER
I september började jag mitt nya jobb på Ängbygårdens förskola i Bromma. Vädret var fortfarande jättebra så det var underbart att jobba ute minst 3-5 timmar om dagen. Trivdes också otroligt bra att jobba med barn och som resurs till världens sötaste pojke. Utanför jobbet träffade jag vänner och började gå i kyrkan igen, men jag la en väldigt stor del av min tid på jobbet. Jag började också träffa en psykolog för att prata om allt det som känns jobbigt.
 
En vacker dag i Stockholm!
 
 
Två ögonblicksbilder från jobbet!
 
En dag då allt kändes bra ;)
 
En mysig middag med familjen :)
 
OKTOBER
Oktober var sista månaden då vädret var bra så jag försökte att njuta av det både hemma och på jobbet. Fortsatte jobba för fullt och utanför jobbet la jag mycket energi på att må bättre, jag gick till psykologen varje vecka. Nu började jag vänja mig på allvar vid livet i Sverige och de kändes inte längre lika jobbigt att jag inte var kvar i Schweiz. I oktober var vi även på körresa med kyrkan och vi köpte två kattungar.
 
På kanelbullens dag var Helena på besök hemma hos oss och vi bakade kanelbullar för fullt :)
 
Jag tog upp målandet igen, perfekt terapi ^^
 
Fika på favoritcaféet Barista med finaste Alva <3
 
 
En vacker höstdag vid Magelungen!
 
Resa till Uppsala med bästa kören :D
Soty och Aska blev snabbt en del av familjen! Dom älskar att kela och vill alltid vara där vi är <3
NOVEMBER
November var en ganska jobbig månad och jag blev sjukskriven på halvtid. Det var ganska tungt att jobba och att det var så mörkt o kallt gjorde det förstås inte bättre. Trivdes dock väldigt bra fortfarande och vi gjorde några roliga saker som att på museum, biblioteket, teater och ha höstfest. Utanför jobbet träffade jag och Sernys fest var. Träffade också Andreas som är en fantastisk kille och jag besökte honom i Falun. Månaden avslutades senare med julmarknad i kyrkan.
 
Sernys fest med tema glitter, glamour och dragqueens ^^
 
<3 <3 <3
 
Höstfest med maskerad och jag var leopard ;)
 
After work med jobbet på Tiki room, sjukt häftig bar med tropisk känsla!
 
Den årliga julmarknaden i Norrmalmskyrkan!
 
På julmarknaden fick jag också en riktig överraskning i form av ett besök av Louise :D
 
DECEMBER
Månaden december började med en efterlängtad resa till Vasa för att hälsa på Hencca. Fyra underbara dagar då jag fick se hela hennes nya liv och träffa hennes vänner. När jag kom hem väntade några väldigt jobbiga dagar då jag mådde skit. Jag nådde botten, försökte ta mitt liv och fick sen ligga inne en vecka. Så småningom fick jag komma hem och jag såg återigen lite ljus. Månaden avslutades sedan med traditionsenligt julfirande och mellandagsshopping.
 
 
 
Magic!
 
 
Fyra dagarna hos Hencca bjöd på mycket roligt! Jag fick följa med på hennes lektioner i skolan, jag fick träffa hennes härliga vänner, jag shoppade, jag fick gå på deras stammiscafé, höra hennes körs konsert och gå ut på kvällen. Jag hade verkligen några underbara dagar! :D
 
Hann också med att träffa Fanny :)
 
 
Vi hade jul och luciakonsert i Norrmalm!
 
 
Jag och finaste syskonen på julafton! <3
 
Det kom snö!
 
 

 
Jag skrev förra året att jag inte hade nån aning hur 2014 skulle bli men det kom att bli det viktigaste året jag nånsin haft. Det var året med de bästa och värsta stunderna i mitt liv. Det fanns ljusglimtar som skidresorna till Alperna, mina underbara vänner både i Schweiz och Sverige, HC helgen med paragliding, festival och Annecy trip, takklättringen i Bern m.m. Men också jobbiga stunder som hemresan från Schweiz och depressionen under hösten. Det var året då jag nådde botten men det var också året då jag verkligen bestämde mig för att kämpa. När jag ser tillbaka på året som gått så känner jag mig stolt att jag klarat av allt detta och jag ser fram emot ett nytt år med nya utmaningar!